Oprócz budynków otaczających czworoboczny wirydarz, klasztorne zabudowania składały się także z innych obiektów. Franciszkański klasztor otoczony był murem. Na jego teren prowadziło kilka furtek, a główny wjazd prowadził poprzez piętrowy budynek bramny usytuowany w zachodnim murze. Budynek, jak również zachodni odcinek muru ufundowany został przez Stanisława Branickiego i jako datę budowy przyjmuje się rok 1620. […]
62. CHĘCINY Wirydarz klasztoru franciszkanów
Bogu Najlepszemu i Najwyższemu wiekuista chwała, a Jaśnie Wielmożnemu Panu Stefanowi z Bidzin Bidzińskiemu, kasztelanowi sandomierskiemu, najwyższemu i najczujniejszemu strażnikowi koronnemu, naówczas chęcińskiemu, żarnowieckiemu i skalskiemu itd. Staroście, naszego konwentu najszczodrobliwszemu dobrodziejowi, nieustanna wdzięczność. Jergo hojnym nakładem ta część klasztoru od fundamentów została wzniesiona za gwardiaństwa Najprzewielebniejszego O. Symeona Boratyńskiego, ojca konwentu, który postarał się […]
61. CHĘCINY Zachodnia elewacja klasztoru franciszkanów
Fundatorem, dzięki któremu przebudowano kościół i rozbudowano klasztor był Stanisław Branicki. Ojciec B. Makowski w swym „Thesaurusie” napisał: …ad Annum 1605. Modo promo ad hoc Anno facta certa fundatione per Illustr. D. Branicki Ensiferum Regni, Chencinensis et Leloviensis Capitaneum … Ustalmy wpierw jak wyglądał chęciński klasztor przed remontem i przebudową, sięgając do opisu obrazującego stan […]
60. CHĘCINY Kaplica św. Leonarda od strony płd.-wschodniej
Kościół franciszkański w Chęcinach w 3. ćwierci XVI stulecia pozostawał w rękach innowierców. Po odzyskaniu go przez społeczność katolicką – wymagał remontu. Przystąpiono więc do odnowienia i rozbudowy franciszkańskiego zespołu dzięki funduszom Stanisława Branickiego, ówczesnego chęcińskiego starosty. Zdaniem Mariusza Karpowicza – w tym właśnie czasie zbudowana została kaplica św. Leonarda, zwana też kaplicą Branickich. Jako […]
59. CHĘCINY Krucyfiks w prezbiterium
W roku 1581 kościół przejęli protestanci: …haeretici tentabant omnino in Ecclesia nostra conventuali exercitia suae sectae peragere… pisał w dziale zatytułowanym Thesaurus Provinciae Poloniae O. B. Makowski. Jego zdaniem franciszkanie odzyskali kościół w roku 1605, choć są też inne datowania: 1603 i 1598 rok. Z nich najbardziej prawdopodobna wydaje się być data 1598 r. Innowiercy […]
58. CHĘCINY Prezbiterium kościoła franciszkanów
Choć nie wiemy jak wyglądały obiekty klasztorne w czasach kazimierzowskich, jesteśmy przekonani, że musiały być one wielokrotnie przekształcane. Zmieniały się czasy i warunki ekonomiczne, zmieniali się także użytkownicy obiektów. Pierwszy etap budowy zespołu franciszkańskiego – według Michała Rawity-Witanowskiego – zakończyć się miał w roku 1388. Rawita nie podał jednak źródła, z którego tę informację uzyskał. […]
57. CHĘCINY Zachodnia elewacja kościoła franciszkanów
Franciszkanie pojawili się w Chęcinach w roku 1368, dzięki fundacji Kazimierza Wielkiego. Król starał się u papieża Urbana II o zgodę na założenie franciszkańskich klasztorów w Chęcinach, ale także w Szydłowie, Skawinie i Opocznie, oraz dominikańskich w Bieczu i Radomiu. Na królewskie pismo papież odpowiedział bullą adresowana do poznańskiego biskupa Doliwy z Lutogniewa, wyrażając zgodę […]
52. CHĘCINY Dawny kościół św. Ducha od południowego-wschodu
Najstarszy kościół, a raczej z uwagi na niewielkie rozmiary – kaplica św. Ducha w Chęcinach, stała kilkadziesiąt metrów bardziej na północ, niż obecny kościół. Potem rolę świątyni szpitalnej pełnił kościół Marii Magdaleny, przekazany klaryskom, gdy dzięki funduszom Klary Gręboszowskiej wybudowano nowy kościół św. Ducha. Obiekt powstał dzięki funduszom pani Wilczewskiej i innych fundatorów a także […]
51. CHĘCINY Dawny kościół św. Ducha
W roku 1957 Pracownie Konserwacji Zabytków dokonały pomiaru i wstępnych badań murowanego obiektu stojącego przy ulicy Ogrodowej w Chęcinach. Z ich obserwacji i dość ostrożnie sformułowanych wniosków wynikało, że jest to zapewne siedemnastowieczny kościół, ze sklepionymi piwnicami „pod pawilonem”, a przybudówka zwana alkierzem to dawna zakrystia. Odnotowano także istnienie pozostałości „łuku tęczowego” który pierwotnie łączył […]
12. CHĘCINY Figura św. Matki Boskiej Bolesnej
Autor: Roman Mirowski Bardzo ważną elementem „warsztatu” każdego snycerza była umiejętność przedstawienia szat posągów. Odpowiednie udrapowanie szat mogło – w zależności od potrzeb – dodać statyki bądź ekspresji figurze. Mogło ją wysmuklić, lub optycznie skrócić. …Lwowskie rokoko – pisze Krzysztof Myśliński – wykształciło w rzeźbie figuralnej samodzielny i łatwo rozpoznawalny kanon stylowy: krystaliczny modelunek szat […]
Najnowsze komentarze