Niezwykle interesująca jest tez kapliczka stojąca przy cmentarzu. Tym razem już nie drewniana, z murowanym sześciobocznym trzonem, nakrytym gontowym dachem. W trzonie wykonane są wnęki, które do czegoś zapewne służyły, ale dziś stoją puste. W Piórkowie mówi się, że kapliczkę zbudowano po powstaniu styczniowym, dla upamiętnienia pochowanych tu poległych powstańców, ale żaden dokument tej informacji […]
37. PIÓRKÓW. Piórkowskie kapliczki. Kapliczka św. Jana Nepomucena
Siedemnastowieczna kaplica stanowi dziś prezbiterium parafialnego kościółka, którego patronem jest św. Stanisław biskup. Kaplica przeistoczyła się w prezbiterium, ale Piórków nie jest przez to pozbawiony kapliczki. Tę rolę przejął stojący obok, na „Wysepce” na środku stawu, maleńki drewniany obiekt, nakryty namiotowym daszkiem podpartym czterema słupkami. Pod daszkiem stoi figura św. Jana z Nepomuka. Obecna kapliczka […]
36. Piórkow. Kościół parafialny
Faza III – obecny kościół parafialny W roku 1944 także piórkowska kaplica uległa częściowemu zniszczeniu. Wyremontowano ją i w latach 1954-56 dobudowano do niej od strony zachodniej nawę. Autorem projektu rozbudowy był architekt Józef Jamróz. Od strony zachodniej i od południa nawę poprzedzono szerokim podcieniem, nawiązując w ten sposób do tradycyjnych „sobót”, towarzyszących polskim, drewnianym […]
35. PIÓRKÓW. Kościół parafialny Faza II Kościół drewniany
Piórków stanowił własność biskupów włocławskich (kujawskich) do roku 1863. Potem włości przejął rząd carski. Zdegradowało to – szczególną dotąd rolę Piórkowa – do najzwyklejszej wsi carskiego imperium. Faza II Kościół drewniany Obszerną wiedzę o historii parafii posiadamy dzięki pracy magisterskiej ks. Krzysztofa Bartkiewicza z roku 1997. Pisze on, że w roku 1917 grupa parafian wystąpiła […]
34. PIÓRKÓW. Kościół parafialny Faza I Kaplica wolnostojąca
Najstarszym obiektem (a ściślej: pomieszczeniem o funkcji sakralnej) była kaplica dworska, mieszcząca się na piętrze biskupiego dworu. Znajdowała się w pobliżu „pokoju Ichmościów X. biskupów” i „sali” (największego pomieszczenia dworu, z sześcioma oknami). Wyposażenie k-plicy stanowił ołtarz z obrazem „Najświetszej Panny Mariej Częstochowskiej” i stolikiem służącym do odprawiania mszy, dwa klęczniki, podnóżek i dwie ławki […]
33. PIÓRKÓW. Dwór
Ostatnia wiadomość o piórkowskim dworze napisana została w roku 1923. Potem było 75 lat przerwy i dzięki artykułowi Ewy Kubiak opublikowanemu w roku 2000, od dawna już nie istniejący dwór znowu powrócił do informacyjnego obiegu. Autorka pisze, że pierwszy opis budynku przynosi inwentarz z roku 1598, choć bardziej dokładny jest inwentarz spisany w roku 1631. […]
32. PIÓRKÓW. „Stolica” klucza
Wieś Piórków leży przy trasie z Kielc do Opatowa, kilka kilometrów za Łagowem. Dojeżdżając do Piórkowa mija się położony na stromym wzgórzu cmentarz z ustawioną na nim charakterystyczną figurą przydrożną z XVIII lub XIX stulecia. Figura ma formę ośmiobocznego murowanego słupa, z wnękami, nakrytego namiotowym gontowym daszkiem. Kościół stoi nieco dalej, za zakrętem, po prawej […]
31. NOWA SŁUPIA. „Małżonka Pielgrzyma”
Prócz przedstawienia wizerunku figury, w publikacjach mnożono przeróżne legendy, mające „wyjaśnić” skąd wzięła się tajemnicza postać. Do najprostszych należało uznanie w nim pątnika, który skamieniał ukarany za pysznienie się swoja pobożnością. Do najbardziej wyrafinowanych – z racji częściowego „oparcia” w rzeczywistej historii klasztoru oraz na czternastowiecznej opowieści – jest legenda o „Emeryku”. Ale nie o […]
30. NOWA SŁUPIA. „Pielgrzym”
„Świętokrzyski pielgrzym”, „pielgrzym”, św. Emeryk” – to najbardziej znany i powszechnie rozpoznawalny posąg, a zarazem symbol naszego regionu. Mimo popularności – dorównującej pomnikowi Zygmunta III dla mieszkańców Warszawy, ze wstydem przyznać należy, że wiedza na temat tajemniczej figury stojącej na granicy Nowej Słupi, u stóp Łysej Góry, zwieńczonej Świętokorzyskim Klasztorem. O ile w przypadku króla […]
29. NAPĘKÓW. Nieistniejąca kaplica drewniana
Kaplica w Napękowie zbudowana została zapewne w 1. połowie XIX stulecia. Zapewne budowy nie poprzedzał żaden projekt, sporządzony na papierze. Zapewne też z budową, ani z poprzedająca ja twórczą, wizja nie miał do czynienia żaden zawodowy architekt. Mimo to powstał obiekt – co do kompozycji – co najmniej interesujący, a łączący w sobie tradycje polskiego, […]
Najnowsze komentarze