Projekt rytwiańskiego kościoła do dziś stanowi dzieło anonimowe. Przywieziony został z Italii i zrealizowany pod nadzorem kamedulskiego zakonnika, o. Sylwana Boselli, pochodzącego z Bergamo. Plan kościoła jest prostokątem, którego środkową część stanowi „salowe” wnętrze nawy z dwoma rzędami stall umieszczonych przy ścianach. Boczne trakty kościoła posiadają po dwie kondygnacje. Na osi poprzecznej przyziemia tych traktów znajdują się niewielkie przedsionki rozdzielające kapitularz i zakrystię (część wschodnia) od dwóch kaplic, dostępnych z pierwszego przęsła nawy (część zachodnia). Na piętrze mieszczą się dwa ciągi pomieszczeń, a nad przedsionkami otwarte w kierunku nawy lożeempory.
Wszystkie elewacje kościoła są idealnie symetryczne. W projekcie uwzględniono polski klimat, toteż kąt nachylenia dachów jest bardziej stromy niż w Italii. W elewacji frontowej i tylnej dachy zakryte są trójkątnymi szczytami z wolutowymi spływami. Elewacje są płaskie, o bardzo słabo zaznaczonych podziałach. Trudno powiedzieć na ile wynika to z kamedulskich przepisów a na ile ze swobody, jaką pozostawił Boselli miejscowym kamieniarzom. Podobno spadkobiercy fundatora – Izabella Tęczyńska i Łukasz Opaliński w 1655 roku nosili się z zamiarem ozdobienia elewacji, do czego jednak w końcu nie doszło.
Boczne elewacje kościoła bardziej przypominają ratusz – zdobią je dwa rzędy stosunkowo prostych okienek i umieszczony na osi wejściowy portal. W południowej elewacji dodatkowy element stanowi wyrastająca trzema kondygnacjami ponad dach czworoboczna wieża zegarowa, zwieńczona hełmem z latarnią.
Wnętrze nawy oświetlone jest tylko dwoma półkolistymi oknami, umieszczonymi w elewacjach wschodniej i zachodniej. Ołtarz, dzielący wnętrze na dwie części (dwuprzęsłowy chór zakonny i pięcioprzęsłową nawę) prawdopodobnie początkowo stał na końcu nawy, a przeniesiono go po podjęciu przez zakonników działalności duszpasterskiej. Wnętrze kościoła całkowicie kontrastuje z surowością zewnętrznej architektury. Bogata manierystyczna dekoracja stiukowa ze złoceniami pokrywa  sklepienie i ściany. Na ścianach w każdym przęśle umieszczono ornamentowane ramy rozdzielone hermowymi pseudopilastrami. Medaliony sklepienne i tarcze lunet wypełniały malowidła Venantego da Subiaco wykonane w latach 1629-32, bardzo przez czas zniszczone i wymagające konserwacji.
Po kasacie zakonu (1819 rok) nie użytkowane domki-pustelnie niszczały i stopniowo ulegały rozbiórce. Zaś poklasztorny kościół stał się kościołem parafialnym odległych o prawie 3 kilometry Rytwian. Odległość i otaczający las sprawiają, że nadal zachowało się tu wiele z atmosfery dawnego eremu – pustelni. Warto więc wiedzieć i zobaczyć jaką architektoniczna perłę kryją lasy w pobliżu Staszowa. „Silva Aurea”.  Po polsku „Złoty Las”.

Oznaczone: Autor: Roman Mirowski

Pozytywnie zakręcony pasjonat kielecczyzny, absolwent Politechniki Świętokrzyskiej. Fotografuje co nieco i jako tako. Opisuje jak umie i stara się uratować od zapomnienia wszystko co się da :)

Bez komentarza

Skomentuj

Blue Captcha Image

*

MICHALCZYK WŁADYSŁAW EUGENIUSZ (1916-1994)

Władysław Eugeniusz Michalczyk urodził się 10 maja 1916 r. w Daleszycach (powiat kielecki), a jego rodzicami byli Jan (ur. 3 […]

MALICKI JÓZEF (1893-1953)

Józef Malicki urodził się 15 stycznia 1893 r. w Krasocinie, był synem Kazimierza i Katarzyny z Łapotów, którzy wzięli ślub […]

BORKOWSKI JAN WIKTOR (1885-1956)

Jan Wiktor Borkowski (wł. Jan Wiktor Dunin-Borkowski h. Łabędź) urodził się 7 czerwca 1885 r. w Dąbrowie Górniczej, był synem […]

MALSKA FLORENTYNA Z ZIELIŃSKICH i MALSKI KAROL

Prezentowany tekst jest rozszerzoną wersją opublikowanego na łamach czasopisma „Świętokrzyskie” Niewiele osób zapisało się w dziejach Kielc w tak chwalebny […]

JANOTA BZOWSKI JERZY (1906-1941)

Autor: Grzegorz Dąbrowski, Adam Malicki   Ziemia Włoszczowska ma wielu bohaterów o których pamięć warto podtrzymywać i upowszechniać wśród kolejnych […]

TEREK STANISŁAW – kowal z Kossowa

Stanisław Terek urodził się 20 kwietnia 1914 r. w Kossowie, a jego rodzicami byli Antoni (ur. 1876, zm. 1947) i […]