NAYSWIETSZA M. P. PEWNEGO CZASU ZIAWIŁA SIĘ S. ANTONIEMU
Z PADWY ZAKONU S. FRANCISZKA MO/ WIĄCA ANTONI OTO
MOIE PIĄTNO, KTORE NOSIŁAM W SERCU MOIM KIEDY MOY
NAYMILSZY SYN IEZUS CHRY-/ STUS BYŁ UKRZYZOWANY ZA NAROD
LUDZKI, KTOKOLWIEK ZAŚ TO PIĄTNO BĘDZIE KONSERWOWAŁ
Z POSZANOWA-/ NIEM W DOMU SWOIM, TEGO DOM WOLNY BĘDZIE
OD POWIETRZA OGNIA Y WSZELKICH ZŁYCH PRZYPADKOW, O CZYM
TO/ ZE S. ANTONI OD TYCH CZAS PUBLICZNIE W MIESCIE PADWIE
WZBUDZAŁ NABOŻEŃSTWO NAWIĘKSZĄ CHWAŁĘ ODKUPICIELA
NA/ KRZYZU ROZPIĘTEGO Y NIEPOKALANEY M. P. NAZNAK MIŁOSCI
BOSKIEY KTORY ZNALASŁ W TYM PIĄTNIE SERCA OTOCZONEGO
PASKIEM S. F.
Inskrypcja objaśniająca w dolnej części obrazu „Św. Antoni adorujący NMP”, olej na płotnie o wymiarach 146×73 cm, pole napisu szerokości 15 cm. Na podstawie cech pisma inskrypcja (tak jak i obraz) datowana na drugą połowę XVIII w., wg dokumentacji z ostatniej konserwacji (przez Ewę Gliwę-Kawecką w 2018 r.) – na początek XIX w. Warto wspomnieć o zastosowaniu w inskrypcji enklaw (9 razy) takich jak:
Obraz umieszczony na filarze przy wejściu do kaplicy północnej, a pierwotnie, jak wynika z fotografii zamieszczonej w dziele ks. A. Majewskiego, w prezbiterium po prawej stronie ołtarza głównego.
Literatura:
• Corpus …, dz. cyt., s. 187.
• Gliwa-Kawecka E., Program prac konserwatorskich trzech obrazów olejnych z kościoła parafialnego pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny we Włoszczowie, Kraków 2018, mps.
• Majewski A., dz. cyt., s. 780.